Bejegyzések a következő cimkével: ‘gerinc’

Egyensúlygyakorlatok sokoldalúan

Az egyensúlygyakorlatok állandó részét kell képezzék az edzésprogramnak, mivel sokoldalúan fejlesztik a mozgásrendszert: növelik a stabilitást, fejlesztik az izomerőt, munkára fogják az idegrendszert is. Mindezt egyetlen gyakorlatban érhetjük el.

Gerinctorna – álló helyzetben!

Tudtad, hogy miért álló helyzetben van értelme a gerinctornának? Sokan azt gondolják, hogy a gerinctréning órán lefekszünk a szőnyegre és csak fekve, max térdelőtámaszban végzünk gyakorlatokat. Pedig semmivel sem töltünk több időt a talajon, mint bármelyik más órán. A fekvés ugyanis a legstabilabb testhelyzet, tehát nem kívánja meg az antigravitációs izmok működését.

Félhold póz (ardha chandrasana)

A félhold póz (ardha chandrasana) sokrétűen edzi és fejleszti a testet. Aki már végezte, tudja, hogy az egyensúlyozás mellett nem kis erő szükséges a megtartásához. Az egyik legnehezebb álló ászana. Ha pedig a gerinc szempontjából vizsgáljuk: tökéletes gyakorlat!

Boldog baba póz (ananda balasana)

A boldog baba póz (ananda balasana) az egyik legtökéletesebb deréklazító testhelyzet. Tipikusan az egyszerű, de nagyszerű pózok közé tartozik.

A derék védelmezője – széles ágyéki pólya (fascia thoracolumbalis)

Az ágyéki gerincszakasz védelmének egyik legfontosabb tényezője a széles ágyéki pólya (latinul: fascia thoracolumbalis). Ez a vastag, 3 rétegből álló, lemezes, kötőszövetes képlet a derekunknál húzódik, izmok erednek róla, így ha a kérdéses izmokat megfeszítjük, akkor azok összehúzódása kifeszíti ezt a lemezt, ezzel biztosítva az ágyéki gerinc védelmét.

Idegmobilizáció, az idegletapadás kezelésére

Hallottál már az idegmobilizációról? A gerincvelőből kilépő (perifériás) idegek is le tudnak tapadni. Az idegletapadás nyaki vagy derékfájdalmat, az ideg lefutása mentén (karon, lábon) jelentkező fájdalmat, zsibbadást, mozgásbeszűkülést okozhat. Tünetei nagyon hasonlóak a porckorongsérv általi kisugárzó fájdalomhoz, hiszen a panaszok ugyanonnan jönnek: az idegből.

Stabilizációs tréning jelentése

Amikor gerincstabilizáló edzésről beszélünk, a gerincet, medencét stabilan tartó izmok tréningjéről van szó. Azonban nem lehet egyenlőség jelet tenni a stabilizáló tréning és a mélyizmok erősítése közé! Pusztán azok erősítése még nem fog stabilitást eredményezni. Úgy is mondhatnám, hogy ugyan erős, kigyúrt csávók (izmok) lesznek, de nem tudnak majd egy váratlan helyzetben ugrásszerűen reagálni (stabilizálni),

Felső keresztezett szindróma (Upper crossed syndrome)

A felső keresztezett szindróma a váll körüli izmok egyensúlyának felbomlását jelenti, ami a váll-vállöv-nyaki régióban okoz problémákat. Első ránézésre a rossz tartást láthatjuk az ilyen egyénnél: előre eső vállak, túlságosan domború hát, előre helyezett fejtartás. Az oka az oldalról álló ember vállára rajzolható kereszt két szárán keresendő: az egyik száron a rövidült izmok: elől a

Derékkarcsúsító oldalra hajlítások

Tudtad, hogy az oldalra hajlítások karcsúsítják a derekadat? Amikor függőlegesen állunk, törzsünk két oldalán az izmok egyenlő aktivitása egyensúlyban, középhelyzetben tart. Ha viszont kimozdítjuk a törzset mondjuk JOBB oldalra, akkor a súlypontunk is kimozdul jobbra és egy bizonyos fokú elmozdulás után a gravitációnak köszönhetően eldőlnénk jobbra, ha a törzs BAL oldalán lévő izmok fokozott aktivitása

Antigravitációs izmok

Tudod, mik azok az antigravitációs izmok? Azok, amelyek a függőleges (felegyenesedett) helyzetben való létünket segítik, tehát ellenállnak a gravitáció lefelé húzó hatásának, megtartják testünket függőleges helyzetben. Ha nem dolgoznának, összecsuklanánk. Ezért nem tudunk például állva aludni, hiszen alváskor az izmok feszülése megszűnik, gondoljunk csak arra, mit történik, ha elalszunk a vonaton – előrebukik a fejünk,

Kapcsolat

Cikkek

© Almásy Mozgásakadémia