A négyfejű combizom nyújtása

Home » Cikkek » A négyfejű combizom nyújtása

Ahogy az előző cikkben írtam, a négyfejű combizom egyes fejei szövettanilag és funkcionálisan is különbözőek. Ismétlésképpen:

  • a 3 RÖVID FEJ csak a térdízületre hat és GYENGÜLNI hajlamos (tehát erősíteni szükséges),
  • a HOSSZÚ FEJ a térd mellett a csípőízületre is hat és RÖVIDÜLÉSRE hajlamos (tehát nyújtani, lazítani szükséges).

Mivel az egész izom erősítését alaposan kitárgyaltuk az előző cikkben (itt: A négyfejű combizom erősítése), most  az izom nyújtásra szoruló, hosszú fejéről, az egyenes combizomról szólnék.

Mivel ez a fej – és csak ez – áthalad a csípőízületen is, összehúzódásával értelemszerűen hatással lesz arra is. Tehát ez egy két ízületet átívelő izom (melynek tapadása megegyezik a három rövid fej vaskosizmok tapadásával).

MŰKÖDÉSE:

  • a térdet feszíti (kinyújtja a behajlított térdet), illetve a térd hajlítását kontrollálja lefelé irányuló mozgásokban (leülés, lépcsőn lefelé járás stb.),
  • a csípőt pedig hajlítja.

Szövettanilag ezt a fejet inkább vörös rostok alkotják, melyek rövidülésre hajlamossá teszik az izmot. A csípő hajlításában részt vevő izmok (többen vannak) alapvetően ebbe, a rövidülésre hajlamos csoportba tartoznak. Az ülő életmódnak köszönhetően pedig rövidülnek is. Mivel üléskor ezen izmok eredése és tapadása közelebb kerül egymáshoz (az izom rövidebb helyzetbe kerül), hosszú távon, tehát sok ülés vagy üléssel, lábemeléssel járó tevékenységek, sportok végzésekor megrövidül.

Rövidülésével képes a medencét előre-lefelé billenteni (lásd nyíl a képen), aminek következtében a medence túloldalán lévő nagyfarizom gátlás alá kerül. A nem megfelelően működő farizom aztán egy sor további problémát fog okozni. Kezdve a szinergista (segítő) izomként működő hajlítókkal, hamstringekkel a comb hátsó oldalán, melyek kompenzálván a kiesett nagyfarizmot hamar túlságosan feszessé válnak.

Mindezek hosszú távon fájdalmat okozhatnak a deréknál, a keresztcsonti-csípőcsonti ízületben (SI), a csípőnél stb.

NYÚJTÁSA:

Mivel két ízületen is áthalad, mindkét ízületet a megfelelő helyzetbe kell állítani egyidőben, hogy az egyenes combizmot nyújtani tudjuk, azaz:

  • a térdet hajlítani kell,
  • a csípőízületet pedig hátrafeszíteni.

Ha a csípőt kihagyjuk belőle, akkor csak a négyfejű combizom 3 rövid fejére fogunk hatni. Ezért például a hasonfekvő verziónál nagyon fontos, hogy a fenékre ráfeszítsünk, az oldalfekvőnél, hogy a térdet hátravigyük.

Nyújtásánál nem szabad figyelmen kívül hagynunk a rajta áthúzódó izompólyát (fasciát), mely szintén feszessé válhat a túlhasználat miatt. Ennek manuális vagy hengerrel történő lazítása elengedhetetlen a sikeres lazításhoz.

A hengerrel való fascialazításról itt olvashatsz: A kötőszövet lazításának jelentősége a mozgásszervi fájdalmak kezelésében

Kapcsolat

Cikkek

© Almásy Mozgásakadémia