A kötőszövet lazításának jelentősége a mozgásszervi fájdalmak kezelésében

Home » Cikkek » A kötőszövet lazításának jelentősége a mozgásszervi fájdalmak kezelésében

A kötőszövet az emberi test leggyakoribb szövetfélesége. Egyik fajtája az úgynevezett fascia, ami körbeveszi, beburkolja a szerveket, izmokat, csontokat, idegeket, ereket, azokat elválasztja egymástól, sőt, egy 3 dimenziós hálóként a bőrünk alatt a teljes testet behálózó, összefüggő rendszert alkot. Épsége, normál működése elengedhetetlen, hiszen sokrétű feladata van. Az előbb említett határolás mellett fontos szerepet játszik a mechanikai és immunvédekezésben, a tápanyagraktározásban, az információszállításban, a mozgások során a helyes mozgásláncok kialakításában, így közvetetten az ízületek védelmében is.

Amikor egészséges, akkor mint egy laza pulóver, könnyű, akadálymentes mozgást biztosít az általa burkolt vagy határolt dolgoknak (lásd fent: izmok, idegek stb.). Ha viszont valami miatt korlátozott, azokat is korlátozni fogja a normál mozgásukban. Ez pedig előbb-utóbb fájdalom kialakulásához vezet. Ráadásul olyan fájdalomhoz, ami nem diagnosztizálható könnyen, hiszen semmilyen képalkotóval (MR, röntgen) nem mutatható ki. A fájdalom távolabbi helyen is jelentkezhet (szállítja az információt a fascia). Csak arról panaszkodik a páciens, hogy adott ízület fáj, hogy húzódik egy terület a lábán, hogy fájdalmasan feszes egy izom, hogy fáj a dereka, hogy kisugárzó tünete van. Vizsgálják innen-onnan, de semmit nem találnak…

A fenti jelenséget myofasciális fájdalomnak nevezzük, amikor a fájdalom forrása a korlátozott fascia. Ilyenkor a fascia lazítása hengerrel, manuálisan nagyon gyors eredményt hoz. A kötőszövet fellazul, a keringés javul az adott területen, az egészséges, normális mozgások megindulnak, az ízületre nehezedő kompresszió csökken, sőt, a helyes ízületi pozíció is helyreáll.

Egy példa: röpladba ütőjátékos, hosszú ideje fennálló vállfájdalommal, ami ütéskor jelentkezik. Tape-pel (színes ragasztócsík) segítve a mellkason húzódó fascia hátrafelé való elmozdulását, a fájdalom azonnal megszűnik. Majd megkezelve (fascialazító terápia) az adott területet, a hónapok óta fennálló fájdalom teljesen eltűnik.

Mire jó tehát a hengerezés?

A hengerrel saját magunkon tudjuk lazítani ezeket a fasciákat, oldani a bennük lévő feszültségeket, korlátozásokat, javítani a keringésüket, felszabadítani az ízületi blokkokat, a túlfeszülő izmokat, oldani a fájdalmakat stb.

Sportolóknak kötelező (a profik használják is világszerte)! Edzés, sporttevékenység előtt mindenképpen ajánlatos, hogy szabad, normális ízületi mozgásokkal kezdjék meg a test nagyobb terhelését, edzést követően pedig a regeneráció segítésére.

De sporttevékenységektől függetlenül, rendszeres használatával megelőzhetjük a fentebb említett panaszokat, kezelhetjük a már kialakult (myofasciális eredetű) problémákat.

A helyes hengerezést szakembertől érdemes megtanulni!

(Lábjegyzet: a fasciákban fájdalmas izomcsomók, úgynevezett triggerpontok is kialakulhatnak, melyek helyben és akár távolabbi helyre is kisugárzó fájdalmat okoznak.)

Kapcsolat

Cikkek

© Almásy Mozgásakadémia