A hamstringek túlfeszülésének egyik lehetséges oka

Home » Cikkek » A hamstringek túlfeszülésének egyik lehetséges oka

Azt, hogy egy izom túlfeszül, már-már fájdalmasan, több minden is okozhatja.

Először is, vannak olyan izmok, amelyek szövettani felépítésükből és a testen való elhelyezkedésükből adódóan rövidülésre, zsugorodásra, túlfeszülésre hajlamosak. Ezeknek a nyújtására sokkal nagyobb figyelmet kell fordítanunk, mert ha még nem is erősítjük őket külön gyakorlatokkal, akkor is feszessé válhatnak.
A másik lehetőség, hogy valamely izom (A) nem kielégítő működése miatt, a vele szinergizmusban működő izom (B) átveszi a funkcióját. Mivel B izomnak van saját feladata is, mondhatjuk, hogy így két munkát lát el egyszerre: a sajátját + A izomét. Ennek egyértelmű eredménye B izom túlterhelése.

Lássuk ezt egy konkrét példával!

Nagyon gyakori probléma, hogy a comb hátulsó részén kábelszerűen feszesek az izmok. És hiába a sok nyújtás, nem akar az állapotuk változni, javulni. Sőt! Elég gyakori ilyenkor a sportoló hamstring-szakadása.
Érdemes ilyenkor körülnézni a környező izmoknál!

A comb hajlító izmai, a hamstringek (B) szinergizmusban állnak a nagyfarizommal (A). A csípő ízület feszítésében (láb hátra emelésében) segítik azt. Ha a nagyfarizom (A) valamiért nem működik megfelelően, akkor a hamstringek (B) kénytelenek besegíteni neki, ami előbb-utóbb a hamstringek (B) túlfeszüléséhez fog vezetni. És akkor hiába a sok nyújtás, nem fog helyreállni a rend, mivel állandóan helyettesíteniük kell a nagyfarizmot.

Ez az eset áll fenn, ha a nagyfarizom valami miatt túl gyenge. Ez lehet azért, mert

  1. alapból egy gyengülésre hajlamos izom (elüljük szegényt rendesen),
  2. a csípő előtti csípőhajlítók megrövidülnek (rövidülésre hajlamosak és a sok üléstől meg is szokott rövidülni).

Ha ez utóbbi történik, akkor a csípőhajlítók túlzott előre húzása miatt a nagyfarizom gátlás alá kerül és nem tud megfelelően működni (még ha feszes, kemény fenékről is van szó!). Ilyenkor egy megoldás van: jönnek a hamstringek (B) és kisegítik a nagyfarizmot (A).

Nos, ilyenkor tényleg hiábavaló a hamstringek (B) stretchingje, mert újra és újra be fognak feszülni a túlmunka miatt.

Megoldás:

  1. A csípőhajlító izmok nyújtása
  2. Nagyfarizom erősítése (lehetőleg a hamstringek kizárásával)
  3. Hamstringek nyújtása

A következő cikkben megmutatom, hogyan tudod egy egyszerű gyakorlattal tesztelni, hogy valóban átvették-e a hamstringek (B) a nagyfarizom (A) funkcióját.
Itt olvashatod: Helyes sorrendben kapcsolnak be az izmaid?

Kapcsolat

Cikkek

© Almásy Mozgásakadémia